Jag satt och bläddrade i en upplaga av Sju sorters kakor från 1987 och hittade det här receptet.
Jag älskar smaken av kaffe i bakverk och dessutom tänkte jag att de här kakorna kommer vara perfekta att göra ihop med min son.
Om det finns några barn eller barnbarn i huset är det dags att kavla upp ärmarna på dem nu!
 
Ugnstemperatur: 175 grader
 
3 3/4 dl vetemjöl
1 1/4 dl potatismjöl
1 dl socker
1/2 msk vaniljsocker eller 3/4 tsk vaniljpulver
1 msk kakao
200 g smör
2 tsk kaffepulver + 1 msk vatten
 

Blanda mjöl, socker, vaniljsocker eller vaniljpulver och kakao i en bunke. Vispa i smöret. Lös upp kaffepulver i vatten och blanda i detta. Arbeta samman till en smidig deg. Låt degen ligga svalt minst 1 timme. 
 

Pressa sedan degen igenom en potatispress eller vitlökspress.
Lägg små högar på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.
 

/Linda
 

Kommentera

Publiceras ej