Jag är i stadiet där jag testar mig fram. Vill gärna kunna klara mig utan gluten och ändå kunna ta mig en smörgås ibland med något gott pålägg. Min mage stannade upp helt utav majs/potatisstärkelserna som finns i mjölmixerna och jag bestämde mig därför för att komponera ihop ett eget bröd med mer fibrer i!
Som vanligt när man inte använder vete, så blir degen lite kladdigare . Men resultatet blev verkligen kanongott!

5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 msk flytande honung
100 gram smör
1/2 dl potatismjöl
1 äggula
10-11 dl havremjöl
1 1/2 - 2 dl bovetemjöl
2 msk fiberhusk

Smula jästen i en bunke. Häll på uppvärmd mjölk och tillsätt fiberhusk. Låt svälla 10 min. Tillsätt honung, salt och ägg. I med mjölet , lite i taget under omrörning. Klicka i smöret och arbeta degen så smöret fördelas jämnt.
Degen blir liite kladdig, men det värsta ger sig under jäsningen! Låt jäsa 45 min.

Rulla degen till bollar i valfri storlek och platta ut till 1 cm tjocka rundlar. Låt jäsa 5 min och nagga. Jäs ytterliggare 20 min.
Grädda i mitten av ugnen 8-12 min i 250 grader!
/Lizz


Kommentera

Publiceras ej