Jag ääälskar wienerbröd och har gjort så länge jag kan minnas. Det och munkar (donuts) är mina absoluta favoritbakverk och det är svårt att hejda sig när man väl börjat äta! Och när jag snubblade över detta receptet i en matgrupp på facebook för någon vecka sen, kunde jag ju givetvis inte låta bli att prova! Så här kommer det, ett recept på snabba (men GODA!) wienerbröd!
 
Wienerbröd på minuten
 
1 paket färdig, fryst smördeg
Marsan-vaniljkräm (eller om man föredrar, egengjord)
Florsocker
Vatten
 
 
 
Sätt ugnen på 225 grader. Preparera vaniljkrämen enligt anvisningarna på paketet, eller hur nu gör din egen. Tina smördegen, och när dessa är tinade så viker du dom som kuvert. Nagga smördegen i mitten av "kuverten" med en gaffel. Fyll sedan i med vaniljkräm i mitten, och snåla inte - men se till att gropen är djup nog så det inte rinner ut för mycket i ugnen. Sätt sedan in plåten med wienerbröden i ugnen och låt stå i 15-20 minuter beroende på din ugn. Låt svalna, och gör under tiden glasyren. Måtta florsocker och vatten tills du får önskad konsistens. När wienerbröden är kalla garnerar du med glasyren.
 
 
Färdigt! :) /Amanda

Kommentera

Publiceras ej