Chokladbollar är ju något som de allra flesta gillar, och jag personligen är väldigt svag för Delicatos chokladbollar. Så idag blev jag lite sugen på att baka något enkelt, eftersom jag hade tvååriga sonen till hjälp fick det inte vara för komplicerat. Och eftersom sonen satt och kikade på Spöket Laban där dom åt just kokosbollar, så kom tanken igång! Så jag googlade lite snabbt och hittade direkt ett recept som lät bra, och GODA blev dom! Så här kommer receptet! :)
 
Hemgjorda delicatobollar
 

100 gram smör (rumstempererat)
1,5 dl florsocker
2 msk starkt kaffe (gärna espresso)
25 g smält, ljus choklad
1,5 tsk kakao
1 msk vaniljsocker ELLER 1 tsk vaniljpulver
4 dl havregryn
Ev. rivet apelsinskal, några droppar arraksarom eller annan smaksättning som du gillar ihop med choklad. Detta tar dock bort lite av Delicatovibbarna.
 
Riven kokos och/eller pärlsocker
100 gram smält, ljus choklad
 
 
 
Gör så här:

Mixa havregrynen i en mixer så det blir fina smulor.

Vispa smör och florsocker med en elvisp och tillsätt sedan kaffet. Vispa tills det blandas.
Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet.
Smält chokladen i en skål i micron eller över vattenbad och häll sedan ner den i smeten.
Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat.
Ställ in i kylen en halvtimme.
Tag sedan fram ur kylen och rulla i lagom stora bollar.

Smält choklad i en skål i micron och rulla bollarna i chokladen.
Avsluta med att rulla dem i kokos.
 
Receptet är ursprungligen ifrån Bli min jäst. Tack för receptet!
 
/Amanda
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej