Dom flesta som bakar använder sig av vanillinsocker, det är förmodligen en av de vanligaste bakprodukterna som står i var och varannans skafferi, särskilt om man kanske inte bakar särskilt mycket. Vanillin är ett allt som oftast artificiellt framtaget smak- och doftämne som inte innehåller ett endaste uns av äkta vanilj. Det är kemiskt framtaget för att smaka och dofta vanilj, och är billigare både att tillverka och att köpa.
 
 
Men - jag förespråkar starkt att kasta vanillinsockret och byta ut det mot en betydligt mer naturlig och för att inte tala om GODARE kryddsättning. Nämligen, vaniljpulver!
Jag använder enbart vaniljpulver, vaniljsocker med äkta vaniljstång (läs NOGA på förpackningen!) eller flytande vaniljextrakt. Oftast använder jag vaniljpulvret. Det är då inte sötat utan är endast malen Bourbonvaniljstång från Madagaskar, så kräver receptet vaniljsocker så får man tillsätta lite florsocker. Jag köpte min lilla burk på 10 gram vanilj för två år sen, och det är fortfarande halva burken kvar, så även om det givetvis kostar mer att köpa så är det sååå värt det! Det är otroligt drygt och smaken är hundra gånger bättre än med fuskvarianten. Använder man enbart vaniljpulver istället för vaniljsocker, så halvera mängden som står i receptet, annars kan det bli en bitter smak på det du bakar.
 
 
 
Så! Här var ett litet tips från mig :) Och nä, jag är inte sponsrad, bara såld ;)
/Amanda
 
 

Kommentera

Publiceras ej